Greenpeace

Velgørenhed kræver erfaring

Greenpeace outsourcer hele organisationens telesalg. Det er både bedre og billigere end at gøre det selv, og i The Call Company har de fundet en samarbejdspartner, der formår at være både med- og modspiller.

Greenpeace har lagt en stor del af salgsarbejdet an på telemarketing, og organisationen kontakter hvert år op mod 100.000 emner via The Call Company i Århus. Trods den store volumen mener Heino Nielsson, der er fundraising manager i Greenpeace, ikke, at det kan betale sig at håndtere telemarketingopgaven internt i organisationen.

”Vi vil gerne kontakte et meget stort antal potentielle bidragsydere. Det kræver virkelig meget kontorplads, fordi vi skal bruge rigtig mange medarbejdere, der kun kan ringe i et begrænset tidsrum. Selvfølgelig kunne vi sagtens oprette vores eget bureau ude i byen, men den slags kræver massive investeringer i både lokaler, systemer og software, som hele tiden skal holdes opdateret. Der skal også løbende rekrutteres og uddannes nye medarbejdere. Ved at outsource opgaven er alle tingene løst, og de mange udfordringer betaler vi os fra,” forklarer han.

Søgte større nærvær

Greenpeace valgte i november 2010 at flytte alle telemarketingopgaver over til The Call Company for at opnå et større nærvær med deres partner.

”Jeg kendte nogle af folkene bag The Call Company fra tidligere opgaver og synes, at setup’et virkede tiltalende og meget professionelt. Vi lavede nogle tests over et par måneder, hvor resultaterne var fine,” fortæller Heino, som efterfølgende tegnede kontrakt for et år. En aftale, der siden blev forlænget til at gælde for hele 2012.

”Jeg sætter stor pris på den samarbejdsvillighed, jeg møder hos The Call Company. Jeg arbejder også med fundraising for Greenpeace i udlandet og har derigennem kontakt til rigtig mange telemarketingbureauer. Det, der skinner igennem, er deres villighed til at lytte og fungere som sparringspartner på at udvikle salget. De har en ydmyghed overfor opgaven, som er meget sund – specielt, når man arbejder med velgørenhedsorganisationer,” siger han.

”Der er en kæmpe forskel på at sælge et produkt eller en værdibaseret holdning. Der skal en anden forståelse og en helt anden samtaleteknik til, og det er bestemt en af deres spidskompetencer,” siger Heino.

Det rette mindset

Noget af det, The Call Company lægger vægt på, er at inddrage kunderne i arbejdet med at give medarbejderne det rette mindset til opgaverne.

”Vi kommer ud og laver produkttræningen, hvor vi fortæller, hvem Greenpeace er, vores arbejdsmetoder, og hvad vi står for. The Call Company står for selve salgstræningen, mens vi lærer medarbejderne op i de forskellige kampagner. Vi følger løbende op, så de hele tiden er opdaterede,” fortæller Heino. Han ser en yderligere fordel ved outsourcing i en bredere erfaring.

”Det skader bestemt ikke, at de arbejder med andre velgørende organisationer. De bliver en mere kompetent sparringspartner, og The Call Company er dygtige til at foreslå nye tiltag og indgangsvinkler til mig, hvilket også er vigtigt. Desuden sætter jeg pris på, at de er professionelle og innovative – de følger hele tiden med i nye trends på markedet og investerer i de nyeste systemer, der optimerer frekvenser og kontaktrater,” siger han.

The Call Company:

Læs mere om Greenpeace

Download casen her

"Det, der skinner igennem, er deres villighed til at lytte og fungere som sparringspartner på at udvikle salget. De har en ydmyghed overfor opgaven, som er meget sund – specielt, når man arbejder med velgørenhedsorganisationer."

Heino Nielsson, Greenpeace
Til toppen