Lungeforeningen

Effektiv fundraising med en blød tilgang

Lungeforeningen har aldrig benyttet sig af fundraising gennem telemarketing, men med næsten en halv million danskere, der lider af lungesygdommen KOL, er behovet for hjælp og støtte stort. Et tæt samarbejde med The Call Company skabte på kort tid frugtbare resultater i foreningen, der i samme periode fik godkendt BørneLungeFonden.

Lungeforeningen er en sygdomsbekæmpende patientforening, der har eksisteret i over 110 år. Men selv om foreningen aldersmæssigt er en af de tunge drenge i klassen, så gør antallet af medlemmer den til en relativt lille forening. Derfor allierede Lungeforeningen sig i maj 2014 med The Call Company for at nå ud til flere mennesker, som har en lungesygdom tæt inde på livet.

The Call Company var med helt fra den spæde startfase, hvor en telemarketingstrategi skulle udvikles som et redskab til fundraising. I fællesskab sparrede og idéudviklede Lungeforeningen og The Call Company sig frem til en strategi, som man sjældent ser i telemarketingbranchen.

Fra spredehagl til målrettet kommunikation

Strategien gik på, at de i stedet for at nå bredt ud til en stor mængde emner, som man normalt gør via affiliate leads, skulle man sigte efter en specifik målgruppe. De ville helt konkret kun have fat i KOL-patienter og deres pårørende. KOL, eller Kronisk Obstruktiv Lungesygdom, er en sygdom, som 430.000 danskere lever med – men kun halvdelen ved, at de har den. Begge parter så derfor et stort potentiale, men også en udfordring i, at de med denne strategi ville få færre emner, end hvis de skød med spredehagl.

Det viste sig dog hurtigt, at konverteringsraten var langt højere end forventet.

Ifølge projektleder hos Lungeforeningen, Marie-Louise Frederiksen, skyldes det hovedsageligt, at The Call Companys agenter er yderst dedikerede omkring opgaven.

”Agenterne viser stor forståelse for opgaven og har alle en god, blød tilgang til emnet, som minder rigtig meget om vores egen. Det føles som om, det er vores egen telemarketingafdeling, fordi vi har et så tæt samarbejde. Det gør, at det virker meget mere som et reelt samarbejde end et kunde-leverandør-forhold,” fortæller Marie-Louise.

Hjalp BørneLungeFonden

Det gode samarbejde har også indirekte resulteret i, at deres nye BørneLungeFond blev godkendt hos SKAT. Lungeforeningen stod med den udfordring, at de skulle skaffe et bestemt antal donationer inden d. 1. oktober 2014, for at fonden kunne godkendes. The Call Company kom med en idé til hvordan, og det gav virkelig pote.

”Det var ikke noget, vi havde betalt dem for. De kom bare med den gode idé og 1,2,3 så fik vi donationer nok til at få vores godkendelse. Det er virkelig et godt billede på det fantastiske engagement, som vi har oplevet hos The Call Company,” siger Marie-Louise.

Læs mere om Lungeforeningen

Download casen her

"Agenterne viser stor forståelse for opgaven og har alle en god, blød tilgang til emnet,
som minder rigtig meget om vores egen. Det føles som om, det er vores egen
telemarketingafdeling, fordi vi har et så tæt samarbejde."

Marie-Louise Frederiksen, Lungeforeningen
Til toppen